Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Det här med boobs

Av Elisa - 21 november 2011 12:27

Eftersom jag är SJUK (valfri svordom) istället för FRISK, så har jag inte gjort mycket annat än surfat idag. Och den heta diskussionen på alla bloggar just nu är boobjobs. Och jag kan inte riktigt låta bli att tycka att dom flesta är ganska barnsliga och enfaldiga när dom drar dom här snyftstoryna om hur våra döttrar kommer att växa upp i en vrickad värld för att deras mammor gjort boobjobs. Jo, håller med om att mycket i vår värld är riktigt tokigt och fucked up, men jag tror inte silikonbröst är det avgörande. För 100 år sedan slog sminket igenom (ordentligt) och då fanns det massor med motståndare, som ansåg att smink bara hörde hemma på prostituerade och "färgade" människor (http://www.makeuporebro.se/sminketshistoria.html), och jag kan tänka mig att det för motståndarna kändes som att all moral i världen dör i och med sminket. Och nu sitter moraltanterna och tjatar om att boobjobs är SÅÅÅÅÅ hemskt för barn tror då att man inte duger som man är. Men jag tycker ju litet att sen när dom här tanterna slutar raka sig under armarna, sminka sig, färga håret och sätta tandställningar på sina barn, SEN kan dom ju börja predika. För ärligt sagt är boobjobs (och för all del alla andra skönhetsoperationer också) bara nästa steg i människans strävan efter perfektionism. Och jag tror det är en strävan som aldrig kommer att sluta.

Och ett barns självuppfattning och självförtroende sitter inte i mammas boobs. Det sitter i uppfostran och mammas och pappas självförtroende. När jag tänker på M som tonåring, hoppas och önskar jag så innerligt att hon ska vara modig och självsäker nog att göra det som känns rätt, OBEROENDE vad mamma eller kompisen eller någon annan tycker.  Givetvis inom lagens gränser, men det är ju en annan diskussion och där är gränserna ganska glasklara.

Men jag vill att hon ska känna att om hon vill raka av sig allt hår och bli punkare med 17 ringar i näsan, så ska hon våga göra det och våga stå för sitt val och vara stolt och nöjd över det! TROTS att jag VERKLIGEN inte skulle tycka att det är särskillt huippujuttu. Jag vill att hon ska lära sig lita på sig själv, och våga ha andra åsikter än mamma.

Jag tror att dom som skriker högst om faran med boobjobs kanske är dom som har problem med sitt utseende, men inte orkar/vågar/vill/täcks göra nåt åt det. Det finns absolut både fula och fina boobs, lika som det finns fula och vackra människor. Endel får det gratis, andra inte. Och vill man då ändra på sin situation så tycker jag absolut man ska göra det!

Jag är långt ifrån perfekt, men skulle aldrig få för mig att operera mitt ansikte av kosmetiska orsaker. Mitt ansikte är jag, och så har jag alltid sett ut. Däremot har mina boobs genomgått den ultimata boob-förintelsen i och med graviditeten och amningen. Dom var inte supervackra före heller, men åtminstone snubbla jag inte i dom då. Så jag kommer definitivt att operera dem om jag har möjlighet någon dag. MEN, kommer däremot inte att operera bort ärret som går tvärs över magen. Har funderat på att tatuera irunt det, men vill inte ta bort det.

Jag tror att alla borde våga välja det som är viktigt för en själv och våga satsa på det, oberoende vad moraltanterna säger.

Det ska bli så spännande att se hur världen ser ut om 15 år, och höra vad M anser om boobjobs. För att inte tala om hur moraltanterna ser på saken då!

 
 
Ingen bild

Syster

21 november 2011 16:32

Ett barn accepterar sin mamma om hon sen då har enorma meloner eller små myggbett. Varför gå omkring och må dåligt över sin kropp om man engång kan göra något åt saken, det är väl var och ens ensak.

Denna värld är vrickad på såå många fronter redan så boobjobs är bara en fis i vinden.

 
Nina

Nina

21 november 2011 18:19

Jag tycker bara att det är så sjukt skrämmande att det blivit lika normalt med bröstoperationer som med tandställninger. Man diskuterar inte längre OM man ska operera sig, utan NÄR. Det där med att förklara för sina ungar att man stoppat in silikon i tissarna är väl en sak, men hur fan förklarar man för sina ungar att mamma blev hjärnskadad för hon ville ha ordentliga bröst igen? Hänvisar till bland annat det här reportaget: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12669034.ab

En operation är ju ändå en operation, hur vanlig den än är. Och att samhället på nåt sätt förvandlats till ett ställe som det här anses helt normalt är sinnessjukt! Skulle också gärna operera brösten. Mindre. Det är lika roligt att länka med dubbel-d-kupa som det är att springa runt med två meloner som knockar en för varje steg du tar. För att inte prata om ryggproblem och skavsår och annat skit. Kan ju inte jämföra med amningsboobs, men iaf, ett kosmetiskt ingrepp. Men jag antar att folk tänker noga igenom innan dom får för sig att lägga sig under kniven. Scares the shit out of me.

http://chimping.papper.fi

 
Ingen bild

Elisa

21 november 2011 21:49

Jo, det är helt sant, en operation är alltid en risk. Men man kan ju välja vilken klinik man går till och så måste det ju helt enkelt vara värt risken för just den människan. Det finns mammor som sysslar med benji, fallskärmshoppning, rally osv osv. Var är alla som borde dissa dom då för att dom har en farlig hobby? Förklara för ett barn att mamma dog för att hon gillade ruchen hon fick av att falla fritt? Menar bara att boobjobs på nät vis verkar vara ett fripass att säga vad som helst om en människa, och det känns litet orättvist. Men det är så sant så; om jag inte skulle ha legat under kniven flera gånger tidigare, vet jag inte om jag skulle våga göra debut med ett boobjob!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisa - 9 september 2015 11:26

På något vis tycker jag att det är litet hysteriskt detta ramaskri över den senaste nedskärningen (det här med söndagstillägg, semestrar etc).  Jo, nu är ju jag en sån där rik företagare med massa pengar, stora hus och dyra bilar, men det känns nog...

Av Elisa - 1 juni 2015 20:13

Jah, här har det ju varit minst sagt lugnt. Räknar med att alla gett upp och slutat följa den här (totalt döda) bloggen, så nu passar jag på att vara litet politiskt okorrekt och allt möjligt annat hemskt som detta följande kan uppfattas som.  Men ...

Av Elisa - 19 juli 2014 00:16

Jahapp, det var en tid sen igen! Allt knallar på antar jag, inga stora förändringar här på berget. Jag har funnit (och hittills lyckats hålla fast vid) någon form av inre zen vad gäller firman. Har helt enkelt bestämt mig för att inte ta stress över...

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari. Så jag ska ta en blick bakåt: I januari ...

Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar): 1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod. 2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden. 3. Få ut ansiktskräm från en burk....

Skapa flashcards