Alla inlägg den 12 januari 2012

Av Elisa - 12 januari 2012 14:31

Idag ser mitt hem ut precis så som det aaaaldrig ska se ut sen när jag har barn!

Som ett aningen anemiskt dagis, med babystuff ÖVERALLT! Och gissa hur mycket jag orkar göra någå åt det? Int alls. Nada.

               

Stuff i det oändliga, och det enda hon vill leka med är mina garn eller fjärrkontrollen.

Av Elisa - 12 januari 2012 11:45

Och så nummer två:

Rökning i det här landet.

En annan sak jag tycker det manglas på för mycket med. Hur kan det vara så viktigt att gå an så om det?

1. Barn börjar inte röka för att dom ser tobak i butiken. Hallåååååå? Då blir dom väl alla spussen också, för att dom ser deeko-Jouni utanför Masa varje gång man går ut från butiken? Och så ser dom ju ölen på hyllorna i buitiken? För att inte tala om att dom ser sin favoritskådespelare röka coolt i filmen? Nej herregud vetni, jag tror det finns tre orsaker till att barn börjar röka: mamma och pappa röker, kaverina röker eller så vill man bara trotsa föräldrarna och gör det värsta man kan tänka sig som trotsar dem: röker. Har åtminstone, som rökare, ALDRIG träffat på en rökare som började för att tobaken såg så intressant ut där på butikshyllan! Hahaha!

2. Passiv rökning. Håller absolut med om att det är jättebra att ingen får röka inomhus längre, för det är riktigt jäkla asigt. Men det att någon står och röker utanför butiken eller på busshållplatsen kan jag inte förstå att är så farligt. Det finns dom ouppfostrade fåntrattarna som går förbi om man står och röker, hostar demonstrativt, blänger på rökaren och viftar med handen framför näsan. Undrar om dom gör samma sak när dom går förbi en uppspacklad 50-plussare som hällt halva flaskan billig stark parfym på sig innan hon gick hemifrån? Eller ryser dom till och gör spyreflexer om dom pratar med någon som har hiskeligt dålig andedräkt? Om det är lukten, menar jag? Eller är det det hälsovådliga? Då borde dom ju göra miner åt alla gubbar som sitter med bilen på tomgång utanför butiken och väntar på gumman? Och framför allt är ju en grundförutsättning isåfall att dom själva ska vara i topptrim då? Om dom liksom inte vill förstöra sin hälsa? Inga godis, chips, läsk eller bulle där då heller?

3. Vårdkostnaderna i landet? Tja, har svårt att tro att vårdkostnaderna för rökare skulle överstiga varken vårdkostnader för alkoholister ELLER vårdkostnader för allvarligt överviktiga. För att inte tala om knarkare eller vårdkostnader för brottsoffer och brottslingar.

Men det har liksom blivit allmänt acceptabelt att spotta på rökare, som så länge de röker utomhus BARA skadar sin egen hälsa. Inte någon annan, inte psykisk skada för familj och närstående, Inga risker som med drunken drivers, ingen blir mobbad i skolan för att mamma röker, men mobbad för att pappa super eller mamma är jättejättetjock blir säkert många. Och det komiska är att vi hämtar in ganska duktigt med skattepengar i landet med vårt rökas. Så vi ska köpa tobaken, men i smyg. Och sen gå ut och röka den i skogen, i smyg? Fniss. När månne chips och godis hamnar bakom en skärm vid kassan? Och ölen i ett hemligt skåp nånstans? Det skulle ju vara litet kul!

Av Elisa - 12 januari 2012 10:55

Alltså, allt oftare undrar jag litet för mig själv hur folk orkar hetsa upp sig så över saker som för mig känns som hemskt små bagateller. Och det tråkigaste är när folk "lånar" åsikter av någon dom tycker är hurja, istället för att skapa sig en egen.

Så, här är mina åsikter om två ämnen som är väldans på tapeten just nu:

1. Flick och pojk-kläder.

Ojvoj så detta har blivit stort problem för så många stackars föräldrar! Du får inte köpa det-och-det till en flicka, och du måste lägga det-och-det på en pojke. På nåt vis tror jag allt detta är en vääääldans onödig fundering överhuvudtaget. Det är jättebra att föräldrarna är noga med att inte lära sina barn att vara mansgrisar eller som blivande kvinnor kuva sig för män, men det sitter nog inte i kläderna. Fast det är väl kanske lättare att klä gossen i rosa för säkerhets skull? Och visst, det skadar ju inte. Men då kanske han borde gå i ett "hen"-dagis, så han inte blir mobbad? Så skulle jag göra iallafall, om jag var inne på den linjen. För man måste ju också inse, att det knappast är ens hälften av föräldrarna i vårt land som funderar på saken och klär sina barn i "motsatta könets färger" för sakens skull. Och den andra hälften är uppfostrad (så som de allra allra flesta i hela historien fram till för typ 15, 20 år sen) med att det finns pojk- och flick-kläder, och barn är som känt brutalt ärliga och kan vara väldigt elaka mot varann.

Och jag måste säga att jag nog inte gillar tanken på att om 15 år stöta på unga män i tunikor, napapaitan eller leggings. Och har hiskeligt svårt att tro att flickorna kommer att gå med hiphop-farmare med rumpskarven lysande och lippisar på sned. Menar bara att i nåt skede kommer ju ändå indelningen emot? Eller är tanken att det inte ska finnas nån indelning mer? Jag förstår inte riktigt vad hela grejen är? Får man inte vara nåndera? Ska inte flickor få vara flickor och stolta över det? Eller ska små pojkar som är bara barn måsta "make a statement" om att de är "mjuka" snälla män? Jag förstår helt enkelt inte pointen med allt detta arbetas och funderas över rosa eller blått?

Min egen klädsel är ganska intetsägande, har främst praktiska kläder, men vill alltid ha nåt på mig som gör klädseln feminin. För att jag är kvinna. Och hur man än skulle ha klätt mig för (herregud!) snart 30 år sen, så är jag ändå en kvinna där under. Jag är mjuk(are), mera vårdande, kvinnligare och ANNORLUNDA än en man. Och alla har ju olika doser kvinnligt/manligt i sig, men man HAR det ändå. Men nu ska alltså det suddas ut då? Så att sen när våra ungar växer upp och kommer i puberteten blir det en ÄNNU större chock att gå från barn till kvinna eller man? Eller ska vi alla sen bara vara människor? Det kommer ALDRIG att bli så! Världen har alltid, i alla religioner, kulturer och länder varit indelad i män och vinnor. Det är en FÖRDEL och ett privilegie att vara en fin kvinna eller en fin man! Visst kan man vara en fin människa också, men könet är en viktig del av ens identitet och jag tror inte det är bra att försöka "ta bort det" eller sudda ut gränserna för mycket.

Och ja, till saken hör ju nu att jag är en som hatar att laga mat, snickrar mer än min man, remontar, typ aldrig bär klänning, har långt hår, använder mascara, har korta skitiga naglar, inte kan gå i högklackat och gärna har urringade toppar på. Men jag är 100 % kvinna!


Så min point är väl egentligen att det inte har någon betydelse hur man ser ut, men att aktivt motarbeta ett visst utseende är precis lika tokigt som att aktivt lobba FÖR ett visst sorts utseende.


M kommer att få ha vilka kläder hon vill när hon är tillräckligt gammal att välja själv, men vid det laget kommer hon antagligen (tack vare sin fruktansvärt gammalmodiga mamma) att vara väl medveten om att hon är en vacker, fin, tuff flicka, som är stolt över att vara flicka! En flicka som bakar, snickrar, målar och lackar naglarna, klättrar i träd och leker med dinosaurusar. Men en flicka. Antagligen kommer hon att välja både fula och fina kläder, men med åren kommer de att bli mer feminina, och jag tror att det är så det ska vara. Åtminstone hos oss!

Hon kommer inte att vara en som mobbar någon för dens klädsel, för det ser jag som en grundläggande sak att lära sitt barn, att det har INGEN BETYDELSE vad man har för kläder på. Men jag skulle ALDRIG lägga på henne pojkkläder för att hon ska vara "unisex". Fast hela frågeställningen är ju så mycket enklare för oss som har flickor. Kanske därför jag tycker det är ganska onödigt att fundera så mycket på.

Skapa flashcards