Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Hur mycket knäckebröd har jag framför mig?

Av Elisa - 15 februari 2012 21:10

Idag fick jag min sista mammapeng. Nu var det slut på det enkla livet, nu blir det hårda tider. Nå nää, nog ska vi väl klara oss. Men TANKEN på att allt jag bidrar med i månaden är typ 260 € och tjänst som daytime nanny är litet grym. Och det faktum att utan D skulle jag och M få tugga på naglarna och hoppas det ligger nån vitamin gömd där nånstans bland nagelbanden, ganska scary. Inte för att jag planerar att bli utan D, absolut inte, men är van att förtjäna det jag gör av med!

Det sitter allt för många i stadshuset i Karis och funderar på hur många pennor varje kontor ska ha, håller möten om vem som ska printa 20 flyers till bibbans anslagstavla, håller föreläsningar om vart man ska lägga kaffekopparna när dom diskats och har huvudvärk för att dom inte kan räkna ut hur många personer det behövs för att flytta ett skrivbord från ett rum till ett annat.

Det finns också hemskt mycket i fängelser som jag inte tycker hör hemma där. Det är ett sluttjatat ämne, men det ÄR bara inte en mänsklig rättighet (i min värld) att få se på tv om man mördat någon!

Det finns jättemånga som väljer att kasta allt ansvar i diket och börja knarka (för att man haft en dålig barndom, eller för att man inte har ett kiva jobb, eller för att *valfri ursäkt för att inte ta tag i sitt liv*), och sen rider på kela i tre år eller trettio.

Det finns massor med prylar, personer, ätbart och mötesrubriker i vårt kära riksdagshus som jag tror inte är nödvändiga för att göra de beslut som ska göras där.

Det finns massor med människor (och tyvärr mest unga) som väljer att vara arbetslösa för man hinner se mera på (den kela-betalda) tv:n då.


Så om jag inte skulle vara så jäkla korkad, skulle jag ha sett till att vi flyttat till en hyreslägenhet före M kom, båda fixa oss sparken och helst vara litet småkriminella också. Det där med droger skulle nog ingen av oss fixa, men jag skulle kanske kunna vara periodare på rödvin eller nåt. Vi skulle sedan spendera dagarna med att fylla i blanketter till kela om allt vi BEHÖVER, som tv, nya kännykkän, kläder, möbler, gardiner, micro, taxipengar, frissatider och tandkontroller tre gånger i året. Vi skulle ju inte vara rika, men inte fan är man ju det nu heller. Däremot skulle D alltid vara hemma, elräkningarna skulle gå direkt till staten och det skulle alltid finnas någon som ger litet mera fyrk om man fyller i en blankett. Då skulle jag INTE stå och tömma tvättmaskinen för hand var tredje gång jag tvättar, utan kela skulle köpa mig en ny.

Tja, är väl kanske litet bitter. Beror väl kanske på att jag oroar mig litet för livet som fattig. Är väl kanske något av ett i-landsproblem. Definitionen av fattig åtminstone. Men tänk i en minut på HUR mycket pengar vi vettiga normala arbetande ansvarskännande människor med moral och ryggrad skulle ha om vi inte skulle behöva föda på alla som inte tänker lika. Eller tänker alls.

Mindre skatter, mera vårdpeng. Ojoj vad det skulle vara nanna!

 
 
Ingen bild

mamsen

16 februari 2012 16:27

Mera vårdpeng o mindre skatter låter bra. Småkriminalitet, allför liten hyreskämppä o drogberoende får ni dock INTE börja me. Hujeda.

 
Ingen bild

Ia

18 februari 2012 07:59

Jo nej, hellre sliter jag rumpan av mig för mina pennin. Kommer ju så lite bra program på tv:n också. Och Franken blir så arg om vi börjar med droger, så nää! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisa - 9 september 2015 11:26

På något vis tycker jag att det är litet hysteriskt detta ramaskri över den senaste nedskärningen (det här med söndagstillägg, semestrar etc).  Jo, nu är ju jag en sån där rik företagare med massa pengar, stora hus och dyra bilar, men det känns nog...

Av Elisa - 1 juni 2015 20:13

Jah, här har det ju varit minst sagt lugnt. Räknar med att alla gett upp och slutat följa den här (totalt döda) bloggen, så nu passar jag på att vara litet politiskt okorrekt och allt möjligt annat hemskt som detta följande kan uppfattas som.  Men ...

Av Elisa - 19 juli 2014 00:16

Jahapp, det var en tid sen igen! Allt knallar på antar jag, inga stora förändringar här på berget. Jag har funnit (och hittills lyckats hålla fast vid) någon form av inre zen vad gäller firman. Har helt enkelt bestämt mig för att inte ta stress över...

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari. Så jag ska ta en blick bakåt: I januari ...

Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar): 1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod. 2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden. 3. Få ut ansiktskräm från en burk....

Ovido - Quiz & Flashcards