Alla inlägg under april 2012

Av Elisa - 24 april 2012 20:27

Mattikorven har ändrat massor den senaste månaden, så jag måste tjata litet om det! Hon går ju bra med gåvagnen eller mopon eller annat valfritt med hjul som hon kan skuffa framför sig. Och om hon tror att jag håller i henne, går hon några staplande steg själv. Men försiktig som hon är, försöker hn inte ens gå utan stöd. :) När det gäller framsteg i at röra sig håller hon sig till sitt system, m.a.o Hon lärde sig ju att sätta ner sig försiktigt innan hon lärde sig stiga upp och stå också, den lilla kråkan. Munnen går på henne i ett, hon testar ljud, övar sig på dom ord hon kan (mamma, baba=pappa, ta-ta=tacktack och dä=där) och grimaserar hela tiden. Det nyaste i hennes repertoar är att rynka på näsan, blåsa dregelbubblor (stora!!), göra munen till ett litet o och låtsas pirra, fast hon börjar oftast skratta själv så det blir aldrig nåt pirr av det. Hon kramas med V och high-five:ar Å, då när hon inte klättrar på honom. Å, alltså, gudbevars! V skulle nog få en stroke om hon skulle börja klättra på honom! Hon känner igen många ord och bilder i sina böcker, söker t.ex fram bilden på en kam, klappar på den och drar sen handen genom håret. Vi är tillbaka på pottan, men tyvärr inte så mycket i tygblöjorna. Helt enkelt för att dom vi har börjar vara små, skulle borde hitta nya eller sy dom själv. Stånk.

Klädmässigt är hon nu uppe i storlek 80, fortfarande lång och smal. Vi har fått dra ner på badkaret till 2 gånger i veckan, för hon blir tydligen lika torr i hyn som jag, tyvärr! Ögonen är fortfarande mörkblåa, få se vad hon ska hitta på med dem. Hon gillar att vara ute på gården, men det skulle ju vara enklare om hon kunde gå, eller åtminstone hålla stövlarna på fötterna. Det är faktiskt vår enda stötesten just nu: att inga skor hålls på. Och jag blir GALEN. Ger mig ett par babyproof-tossor, tack! Och så insåg jag plötsligt en dag att om en månad kan hon i princip börja äta samma mat som oss, vilket betyder att jag inte behöver laga babymat mer. Jo, kiva det, men det betyder ju tillika att jag istället måste laga mat varje dag! Suck! Överväger att hitta på babyvänliga recept oc fortsätta som nu men inte mixa det och sätta i litet större burkar i frysen till mig och D. Finns INGET så störande som att laga mat!

Om en månad blir ungen ett år, och jag kan fortfarande inte förstå att hon är här. Älskar den lilla klimpen så mycket att det är helt galet, och är så glad att jag tog beslutet att bli hemma ännu! Hur kan man vara så lyckligt lottad, I don´t understand!

Av Elisa - 24 april 2012 20:13


Hej hopp! Herreguuuud vad det är kiva med vår! Jag gick liksom mer eller mindre miste om den ifjol, vaggade bara på med tjocka vader och gröt i hjärnan, och kunde inte se tårna så tanken på att nå ner till en rabatt var bara skrattretande. Så nu har jag ett helt års vårpetas i jorden att ta igen! Så det är väl ungefär det jag gjort sen senast; petat i jorden.

Finaste bästa mamsen hjälpte mig massor förra veckan, så nu har jag nästan allt i krukor eller ytterst begränsade rabatter (för att undvika ogräs). Min mamma är en så bra mamma så jag nästan skäms ibland, för det är litet som att skryta bara att HA henne, så bra är hon. Siktar på att bli ungefär hälften så bra, då är jag redan en pärla! :)

Men, tillbaka till ämnet; se vad fint:

     

Och inne har mina kryddor tagit sig:

   

Men för att paprikan inte ska bli en lika stor sticka i reven åt mig som den blev ifjol, är nästa projekt ett litet växthus! Fick ett jättefint gammalt fönster av syster med 9 små rutor, som jag hade tänkt luta mot en vägg ute och leka att det var ett växthus. Konstaterade dock att det var så fnöskigt så det nog inte skulle hålla ute i väder och vind, så nu bygger jag ett nytt av rutorna, och gör karmen till en 9-bilders fotoram. Eller, SKA göra. Först ska jag få klart stenplattorna ute. Är på ganska god väg:

   

Och så har jag byggt ett staket. Om västis skulle ha fula staket som tävling i årets sommartävling, skulle jag vinna. Med hästlängder. Men det är liksom så fult så det blir litet fint. Och så passar det ganska bra in med resten av gården. Litet slarvpetter-meets-skogen-with-dogpoo-and-ogräs. Och så tycker grannarna det är fult, och det tycker jag är roligt! :)

 

Och gissa vem som överlevt tre års kontinuerlig gräsklippartortyr!?!?!

Min rabarber!!!!!

 

Så himla strongt av den, så nu ska den få ett alldeles eget litet fult staket! Som belöning! Eller blir det kanske den slutliga tortyren? Svårt att säga.

Men jag älskar varje dag just nu, TROTS att D är borta hela veckan och M för ett eget litet korståg varje natt mellan 3 och 4 för att få sova i vår säng. I don´t care, för det är VÅÅÅÅÅR!


Av Elisa - 20 april 2012 16:21

Om nån nångång vill tortera mig halvt till vansinne, här är ett fungerande recept:Ha mig att betala 18,70 € för en biljett till ett tåg som tar mig från Karis till Böle. Berätta sen när jag köpt biljetten att jag bara ska till Esbo. Se till att det regnar ute. Och passa på en dag när tåget är försenat, mera twist på det då. Se till att en skranglig typ i armefärgade hip-hop-byxor tagit min plats. Ge mig en plats bakom killen, så jag sedan resten av resan kan sitta och lyssna på hans ljudliga högsvenska konversation, kryddad med hesaslang, som han för med sin resekamrat. Och jo, vill man bråka ordentligt med mig, kasta in bristande nätverk, en idiot till framför och kalla tår. Mina alltså. Och hungrig är jag också. Men kvällens konsert, en natt på hotell med D och kontinental brekkfäst imoron har jag framför mig, så t.o.m den saatttans hesakillen är förlåten. Sen, när jag inte hör honom längre. Inte än.

Av Elisa - 9 april 2012 18:41

Oj jisses så den här påsken har varit matfylld! Jag har ätit så mycket att jag inte kan minnas när jag senast var hungrig! Tror det börjar ta en ände mitt mager-flyt. Börjar få sån där kinder-figur. Men det göööör inget! Jag ser det mer som mjuk och go. :)

Påsken var skoj även förutom maten. Hushållet var fyllt med småbarnsföräldrar och småbarn, god mat, choklad, VÄRLDENS BÄSTA PASHA och chips! Men alltså Pashan! Jag var så skeptisk och dryg när L började tala om pasha, jag föreställde mig nåt småslemmigt med russin och äckel. Jag var så skeptisk att jag köpte en stor skål påskchoklad så det skulle finnas NÅT gott till kaffet. Och så kom the pasha of the year och svepte mig HELT! Kan inte förstå hur jag kan ha fått pasha så om bakfoten? Är det månne namnet? Pasha. Det låter ju som nåt äckligt gammalt. Men guuud va gott!

Och på söndag packade vi oss iväg till pojo, återförenades med pojkarna som firat påsken där och klämde in mera mat och ett ännu godare rödvin! Och chokladmousse och persikapaj och mera choklad. Så seriously, behöver inte äta på en vecka nu!

Förutom alla mina matorgier har jag jobbat litet (på mitt riktiga jobb!), sytt, virkat, krattat och pysslat. Har alltid med jämna mellanrum sytt lapptäcken som sängöverkast åt mamsen av överloppstyger och tycker det är kul med lapptäckesteknik, men nu har jag hittat ännu snäppet roligare: Baby- och barnlapptäcken! Det var L som började prata om det och jag måste ju genast prova, och oj vad kul! För det är så mycket mindre yta så man kan leka mera med färger och så går det ju så fort! Och allt som går fort gillar jag ju, som känt! Så nu syr jag lapptäcke-påslakan så det tjuter om det! Ja, och så väver jag matta mellan varven. Och virkar på en mössa till M, men har fortfarande inte riktigt fått touchen på det, det blir ettdera små hjälmar eller stora plastkassar av dem. Men säkert lär jag mig det också, efter 7 mössor eller 30.

Kommande veckan innehåller litet matbutik, litet bibba, litet babymat (snart orkar jag inte längre, utan sätter hela familjen så smaklös mat!), litet (min)mommo besök, möjligvis litet trädgård och så mitt hundstaketsprojekt! Och jooo, ska försöka leverera en bild också, eller två!

Allmänt

Av Elisa - 1 april 2012 09:44

Alltså, jag har en så kreativ flow just nu! jag syr och pysslar och har mig, och det är såååå kul! Stackars M får bara leka med tygbitar och matt-trasor. Hennes diarre är äntligen förbi, nästan 2 veckor höll den i sig. hon gick ner allt hon gått upp de senaste två månaderna viktmässigt, så nu är det bara en vinglig pinne med två bautakinder kvar. Men det tar sig säkert nu när hon är i skick igen. Var orolig att alla pottrutiner skulle ha skitit sig (haha) men hon hitta nog genast tillbaka till sitt system. Hon övar sig på att stå utan stöd, det går ibland men himla korta stunder än. Favoritsysselsättningen är att böka i sängen, stå och shake:a rumpa vid sänggaveln och tömma lådor och klädskåp på allt (gärna snyggt viket) innehåll.Igår lärde hon sig ge high five så snart har hon riktigt bra med streetcred för en 10-månaders korv!Och jag var PÅ JOBB igår! Kände mig som en 17-årig praktikant! Men det var faktiskt litet roligare än jag tänkt mig, och det var ju najs. Men har nog fortfarande inte särskillt positiv inställning till att börja jobba på hösten. Det lutar mot att vårdledigheten fortsätter, faktiskt. Nå, får väl se.Ska sätta upp litet bilder på mitt pyssleri bara jag kommer åt nåt annat format att blogga med än los paddos. Hej hopp!

Skapa flashcards