Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Elisa - 19 juni 2012 21:55

Den eviga diskussionen hemma hos oss: Skulle skolskjutningar, perhesurmat osv minska om alla lagliga vapen skulle måsta hållas inlåsta i föreningslokaler då ägaren inte jagar/prickskjuter eller vad dom nu gör mesd sina bössor? D anser att det bara skulle göra det enklare för vapentjuvar att komma åt stora mängder vapen på en gång, varpå olagliga vapen skulle bli billigare och enklare att få tag på, medan jag inte håller med.

Jag tror det är en ganska hög tröskel för en 15-16-åring att söka sig ut på gatan, hitta någon shady typ att handla med, klämma fram pengen som begärs (har ingen aning om vad olagliga vapen kostar, men knappast räcker en tjugolapp?), få tag på skott till den och sen först vara redo för sin massaker. Jag tror det är himla mycket enklare för den olyckliga ungen att knysa fafas bössa som finns under sängen, eller pappas gevär som hänger i vapenskåpet. Brevid skotten. Bakom låset där nyckeln sitter i, eller ligger på en hylla i köket. Har läst en artikel där den intervjuade var en man som idag är kring 30 år. Han var anonym i artikeln, och berättade att han var en hårsmån ifrån att vara en skolskjutare när han var yngre. Han hade aggressions-störningar, kunde inte hantera sin ilska. Och han hade hela massakern uttänkt i sitt huvud, men kom inte till skott med den för han hade inget vapen. Han "klarade" sig tack vare att hans flickvän fick honom att tala med en kurator och en psykolog, och fortfarande idag anser han själv att han inte kan hantera sin ilska och vågar inte sluta gå hos psykologen. Så ett knäpp i huvudet är det ju frågan om.

Däremot kan jag inte förmå mig tro att en familjefar skulle PLANERA att mörda sina barn. I min värld MÅSTE det vara frågan om ett plötsligt sjukt infall, och då skulle kanske bristen på vapen nära tillgängligt vara en tillfällig räddning? Kan inte föreställa mig att en familjefar skulle söka reda på olaglig vapenhandlare, köpa vapen och amunition och sen fara hem och mörda sina barn, utan att i nåt skede hinna tänka efter och söka hjälp eller bara ta bort sig själv eller nåt?

Jag har en inbillning om att olagliga vapen mest används av dom småkriminella, typ knarklangare, motorcykelgäng och vanliga rånare. Och ärligt sagt har ju nog inte vi vanliga dödliga så himla mycket med dem att göra. Oftast skjuter dom ju främst på varann och det får dom så himla gärna göra för min del. Det är ju nog väldans sällan folk dör i vårt land pga att de gått emellan nåt kriminellt skjutas och träffas i misstag. Så kanske dom tvärtom skulle avverka varann snabbare om dom hade mera vapen att skjuta med?

Och fortfarande kan jag inte för mitt liv förstå varför det är så viktigt att ha bössan hemma under sängen? INGEN vanlig vettig person har sinnesnärvaro att söka fram den om nån bryter sig in på natten. Däremot kan hiskeligt många instabila, barn och galningar få tag på den därifrån.

Bort med alla vapen, säger jag!! Vapen bara till jakt, bara ett per gubbe och bara till uthyrning när det är jakt! Förutom i händer på poliser och vettiga jägare gör vapen INGET gott!!!

Av Elisa - 19 juni 2012 21:38

Tydligen kommer man hit till min blogg genom att googla "elisas blogg", "rottador" eller "silikon boobs". Bland annat. Fniss.

Skapa flashcards