Alla inlägg under november 2012

Av Elisa - 21 november 2012 21:01

Jag har nog helt enkelt bara inte nåt flow när det kommer till bloggplatser. Det här är tredje stället jag bloggar på, och om jag bloggar från telefonen (vilket jag nästan alltid gör) så kan man slå huvudet i pant på att någonstans mellan att jag klickar i "godkänn alla kommentarer" och "publicera", så klickar bloggplatsen själv bort mitt godkännande, så alla kommentarer sen ligger och väntar på godkännande av mig, i ett dammigt hörn nånstans. Dumt på alla jäkla vänster, men man kan väl inte ha flyt med allt. Så ursäkta alla ni som kommenterar och aldrig får nåt svar, det är tekniken, inte jag!

Och så måste jag säga att det här med företagsstart är hiskeligt intressant! Det finns massor med riktigt smarta och smidiga lösningar, och mycket bra tjänster, men det finns också en del ganska osmarta grejer. Novago är en jättefin tjänst som kommunen bjussar på till nya företagare, idén med stället är att de ger stöd och rådgivning till nya företagare, hjälper med kalkyler osv. Deras utlåtande behövs också till behandling av beslut om startpengen. Men man gör garanterat av med mera euron i tjänstemannalöner och utprintade papper än vad startpengen är stor (liten) så jag är helt säker på att hälften av dom som söker startpeng ger upp innan alla papper är genom manglade!

Och stackars M hamnar hänga med till alla dessa instanser, så de senaste två dagarna har hon typ inte gjort annat än sett på Pettson i paddan och ätit russin. Känner mig som en fantastisk mamma här. Men bara vi kommer igång så är tanken att hon ska vara halvdag på dagis, mellan 10 och 15 och bara 4 dagar i veckan. Så sen kanske mitt dåliga samvete återhämtar sig litet. OM vi får en bra dagisplats. Den de erbjöd genast tackade jag också genast nej till, som den jobbiga hönsmamma jag är. Men vad tycker nu ni; kan man lägga en svenskspråkig 1,5-åring hos en finsk dagmamma som förstår svenska? Ta i beaktande att barnet är en pratsam och ganska kavat liten unge! För tydligen måste man begära speciellt om "lov" till det, annars läggs automatiskt svenska ungar i svensk dagvård tills dom är 3. Själv tror jag ju att hon skulle fixa det utan desto mera magknip, men är det jag som är optimist här nu?


Av Elisa - 21 november 2012 14:26

... Har jag gått från 100 % hemmamamma till 100 % egen företagare med en verksamhet som går igång 1.12 Omg! Det är snabba ryck tillochmed i mina böcker! Igår sade jag och D upp oss från våra jobb så nu finns ingen återvändo. Men det blir nog bra det här! Men herregyyd att vi ska starta eget liksom. Men det känns rätt på alla plan. Bara M får en trevlig dagisplats också så är allt precis så rätt det kan bli här i världen. Det heter ju våga-vinn! :)

Av Elisa - 9 november 2012 08:18

Det är ett hiskeligt klagas överallt just nu; november är så hemsk månad, barnen får ingen julmat, alla skäller på kommunalpolitikerna, de hemska vargarna tar över våra hoods och världen är full med dårar. Och jo, håller väl med om det där med dårarna. Det är så tråkigt att man faktiskt HÄR, i våra fåniga små byar, ska måsta börja akta sig, låsa dörrar och undvika ögonkontakt med främlingar. Lås in skitet. Strunta i år av dyr terapi, psykologer och tjafs. En idiot är en idiot och vi har nog annat att sätta pengar på än att rehabilitera dårar. Att folk klagar på politikerna är ju bra. Så länge det finns dom att skälla på så slipper vi säkert många grannfejder, släktbråk och slagsmål. Det är litet som att börja jobba som reklamationsmottagare och sen bli sur för att folk pirrar. Måste ge min bild av stadshuset i karis nån dag, men det kräver nog ett eget inlägg. Galenskap på hög nivå, och jag jobbade bara 2 månader där!
Och det är inga fel på vargarna och november. Och julmat åt barnen, det kan inte vara så himla många euro skillnad på gröt eller skinka och kålrotslåda att det faktiskt skulle vara värt det.
Men se nu så fin november är!

Skapa flashcards