Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Voj voj

Av Elisa - 21 november 2012 21:01

Jag har nog helt enkelt bara inte nåt flow när det kommer till bloggplatser. Det här är tredje stället jag bloggar på, och om jag bloggar från telefonen (vilket jag nästan alltid gör) så kan man slå huvudet i pant på att någonstans mellan att jag klickar i "godkänn alla kommentarer" och "publicera", så klickar bloggplatsen själv bort mitt godkännande, så alla kommentarer sen ligger och väntar på godkännande av mig, i ett dammigt hörn nånstans. Dumt på alla jäkla vänster, men man kan väl inte ha flyt med allt. Så ursäkta alla ni som kommenterar och aldrig får nåt svar, det är tekniken, inte jag!

Och så måste jag säga att det här med företagsstart är hiskeligt intressant! Det finns massor med riktigt smarta och smidiga lösningar, och mycket bra tjänster, men det finns också en del ganska osmarta grejer. Novago är en jättefin tjänst som kommunen bjussar på till nya företagare, idén med stället är att de ger stöd och rådgivning till nya företagare, hjälper med kalkyler osv. Deras utlåtande behövs också till behandling av beslut om startpengen. Men man gör garanterat av med mera euron i tjänstemannalöner och utprintade papper än vad startpengen är stor (liten) så jag är helt säker på att hälften av dom som söker startpeng ger upp innan alla papper är genom manglade!

Och stackars M hamnar hänga med till alla dessa instanser, så de senaste två dagarna har hon typ inte gjort annat än sett på Pettson i paddan och ätit russin. Känner mig som en fantastisk mamma här. Men bara vi kommer igång så är tanken att hon ska vara halvdag på dagis, mellan 10 och 15 och bara 4 dagar i veckan. Så sen kanske mitt dåliga samvete återhämtar sig litet. OM vi får en bra dagisplats. Den de erbjöd genast tackade jag också genast nej till, som den jobbiga hönsmamma jag är. Men vad tycker nu ni; kan man lägga en svenskspråkig 1,5-åring hos en finsk dagmamma som förstår svenska? Ta i beaktande att barnet är en pratsam och ganska kavat liten unge! För tydligen måste man begära speciellt om "lov" till det, annars läggs automatiskt svenska ungar i svensk dagvård tills dom är 3. Själv tror jag ju att hon skulle fixa det utan desto mera magknip, men är det jag som är optimist här nu?


 
 
Ingen bild

Lotta

21 november 2012 21:46

Det tror jag bra att du kan!! Förutsatt att dagmamman känns bra och trygg, det är ju det viktigaste.

 
Ingen bild

Ia

22 november 2012 07:13

Nå tack Lotta! Lite så resonera jag också. Det "värsta" som kan hända är väl att M slutar prata en tid, och det har jag nog hiskeligt svårt att föreställa mig! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisa - 9 september 2015 11:26

På något vis tycker jag att det är litet hysteriskt detta ramaskri över den senaste nedskärningen (det här med söndagstillägg, semestrar etc).  Jo, nu är ju jag en sån där rik företagare med massa pengar, stora hus och dyra bilar, men det känns nog...

Av Elisa - 1 juni 2015 20:13

Jah, här har det ju varit minst sagt lugnt. Räknar med att alla gett upp och slutat följa den här (totalt döda) bloggen, så nu passar jag på att vara litet politiskt okorrekt och allt möjligt annat hemskt som detta följande kan uppfattas som.  Men ...

Av Elisa - 19 juli 2014 00:16

Jahapp, det var en tid sen igen! Allt knallar på antar jag, inga stora förändringar här på berget. Jag har funnit (och hittills lyckats hålla fast vid) någon form av inre zen vad gäller firman. Har helt enkelt bestämt mig för att inte ta stress över...

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari. Så jag ska ta en blick bakåt: I januari ...

Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar): 1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod. 2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden. 3. Få ut ansiktskräm från en burk....

Ovido - Quiz & Flashcards