Alla inlägg under oktober 2013

Av Elisa - 27 oktober 2013 19:36

Hmm, ja. Främst kommer tre tankar när jag tänker på det senaste året:

Vi har jobbat, mycket och ännu mera.

Vi har skaffat sådant vi länge gått och talat om att borde skaffas, och lagat klart sådant som varit på hälft i 70 år.

Och viktigast av allt: Vi har umgåtts mycket, som familj. Och det är det som gör företagandet helt oersättligt. Tiden man har och kan bestämma över själv.

Förutom det har vi kryssat till sverige, besökt kolmården och faster med familj, hängt i stugan i bromarv, fiskat, ätit och sovit, påbörjat projekt-Åke och jag har lärt mig epilera mina ben. Veri gudd sjitt, den där epilatorn!

Det har överlag varit väldigt mycket nytt och många förnyelser och massa nya grejer överallt helatiden. Hela 2013 har handlat om nyheter för oss.

Och jag ser fram emot ett tristare 2014. För visst är det kul med förändring och jag om någon älskar väl när det händer nåt och jag får förnya/förbättra nåt, men enough is enough. Nu vill jag bara göra sånt jag gjort tusen gånger förut och helst inte bli överraskad på åtminstone 5 månader. Alls.

Macken får gärna gå lika bra som den gått i år, men dammet får nog lägga sig litet nu emellan.

Mitt sociala liv är närmast obefintligt och jag får antagligen pris som tråkigaste kaverin of the year i år, men tyvärr har ekvationen varit litet omöjlig där. I regel börjar min arbetsdag 04.40 med väckningen och slutar 14.00 15.00 ska M sökas från dagis, 16.00 ska maten lagas, 17.00 ska den ätas, 18.00 ska hundarna promeneras och 19.00 ska M dippas i badet. Där emellan försöker jag klämma in matbutik, bankärenden, byke, disk, gården, veden, städning och pappersarbete. Så det finns inte så hemskt mycket luckor i dom där arbetsdagarna. Men min plan är att bli en bättre kaveri nu när jobbet lugnat sig litet till hösten. Jag ska ge det ett seriöst försök, för jag saknar mina kaverin!


Av Elisa - 20 oktober 2013 20:34

Ja, nu har vi ju snart haft macken i ett års tid. Helt crazy! Det här året har ju bara rusat iväg. Men jo, allt är bra på macken. Vi har utvecklat och uppgraderat stället en hel del, men de flesta ändringarna är sådant som inte kunderna ser. Jag skulle ju så gärna remppa hela kåken, men det är ju ingen ide eftersom vi är där på hyra. Men det har enbart gått uppåt hittills så något gör vi ju rätt.
Mest krävande på mental nivå är personalen, jag är för snäll för att det ska vara enkelt med anställda. Mest agressioner skapar staten. Av alla pengar går 35% till egna skatter, 20% till övriga skatter, 18 % till lagstadgad pensionsförsäkring och ca 10 % till lagstadgade försäkringar. Det blir jättemycket kvar, alltså. Och så förundras det över hur det förekommer så mycket GRÅ ekonomi i detta land? Och varför kommer det inte mera små företag? För att alla beslutsfattare i detta land har PISS I HUVUDET och är för fega för att behandla/besluta om/ta itu med de riktiga frågorna och dom verkligt betydelsefulla frågorna. Istället arbetar dom med frågor som t.ex ett förslag till lag om vikariehjälp för renskötare. Ja, jag inser ju att det säkert är viktigt för renskötare att få hjälp i form av vikarier ibland, men det är ju frågan om 56 st områden och 200000 renar. Har svårt att tro att varje ren behöver en egen skötare? Och måste faktiskt riksdagen fundera på det?? Men, vad vet jag. Ilsk blir jag hur som helst. En egen arbetsgrupp som ska fundera på om finska isbrytare hämtar för mycket pengar till landet genom att hyras ut sommartid lär det också finnas. För MYCKET pengar? Ah ja, som sagt förstår jag mig väl bara inte på.
Anyways, det roligaste? Att jag får göra hur jag vill och när jag vill! Vi kan pussla våra tider så att M är på dagis precis så mycket/ litet som hon/vi vill och vi behöver aldrig utnyttja vår varahoitopaikka. Om vi vill göra nåt kul en onsdag, fixar vi till arbetsturerna och gör det. Våra matkostnader är nuförtiden ca 100 ? i månaden och framför allt spenderar vi massor mera tid tillsammans hela familjen. Det är vårt gemensamma projekt och vi arbetar tillsammans med samma mål.
Livet med mack är ett trevligt liv, kort sagt!

Av Elisa - 12 oktober 2013 22:42

Ojojoj, M just nu? Det är en sån himla fart på i huvudet på den tösen just nu! Och så har vi trots på gång, i full blom. Hon har ju nytt rum eftersom jag böt rum åt oss. Vårt sovrum innehar en säng, nattduksbord och några lampor, och i Ms rum finns en säng, nattduksbord, några lampor, ett dockhus, ett lekskåp, 32 kramdjur, ett leksakskök, 78 plastdjur, osv osv. Så nu har hon det stora sovrummet, och hon trivs! På morgonen kommer hon tassande till vår säng nångång efter 6 och sover nån timme där. Sen stiger hon upp och far till sitt rum och leka tills vi vaknar.
Mat är ytterst ointressant, men hon är jätteviktig med sina vitamintabletter, xylitoltabletter och relatabs. Och glass försöker vi hålla till en i veckan, och slickepinne får hon endast på super-special-tillfällen. I övrigt gillar hon ärtsoppa, pripelsås, köttbullar, korv och frukter. Hon har börjat bygga meningar på finska och har självmant börjat lära sig några fraser engelska (mother goose club är nr 1 på vår youtube söklista). Fast alla ord med bokstäverna "gl" blir istället ord med "d". Hon sjunger mycket och gillar skarpt musik i alla former. Hon fixar nästan alla kläder själv och är ganska noga med hurdana hon vill ha. Åsikterna baserar sig inte på utseende, utan på bekvämlighet. Helst skulle hon ju vara näck dygnet runt.
Just nu är hon väldigt "mammig", hon vill leka bebis och vara i famnen och tigger efter tuttun såfort hon stöter på en motgång. Har på känn att det hänger ihop med trotset och att hon lämnat bort dagsvilan.
Tutt och blöja används ännu nattetid, orkar inte ta itu med någondera just nu. Båda har en DL i mitt huvud, så jag tar ingen stress.
Hon kläcker ur sig väldigt roliga juttun och har jäkla bra humor.
Men hon tycker fortfarande inte om att ens hälsa på främmande män.
Hon har alltid en favoritbok åt gången, och den är favorit i ungefär en vecka. Varje kväll.
Just nu är Ingrid nr 1, men jag tror vi håller på att övergå till toystory.
Hon känner igen M (sin egen bokstav), ritar gubbar (ibland ser man att det är en gubbe, ibland ser det ut som ett enda sudd med 17 ögonprickar), räknar till 15 på svenska och 10 på finska, har just lärt sig hela konceptet med kurragömma och avgudar alla former av trampoliner.
Älskar ungen så det värker i kroppen, finaste lilla korven!

Av Elisa - 1 oktober 2013 16:40

Okej, ska skärpa mig! Gör nu en to-do- lista åt mig här, så får vi se om jag kommer igång igen.
Vad jag har på hjärtat:
1. M just nu
2. Macken
3. Vad vi gjort
4. Alla debatter just nu
5. Hur man använder sin tid / stress
6. Framtidsplaner / drömmar

Av Elisa - 1 oktober 2013 16:39

Okej, ska skärpa mig! Gör nu en to-do- lista åt mig här, så får vi se om jag kommer igång igen.
Vad jag har på hjärtat:
1. M just nu
2. Macken
3. Vad vi gjort
4. Alla debatter just nu
5. Hur man använder sin tid / stress
6. Framtidsplaner / drömmar

Skapa flashcards