Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Matti

Av Elisa - 12 oktober 2013 22:42

Ojojoj, M just nu? Det är en sån himla fart på i huvudet på den tösen just nu! Och så har vi trots på gång, i full blom. Hon har ju nytt rum eftersom jag böt rum åt oss. Vårt sovrum innehar en säng, nattduksbord och några lampor, och i Ms rum finns en säng, nattduksbord, några lampor, ett dockhus, ett lekskåp, 32 kramdjur, ett leksakskök, 78 plastdjur, osv osv. Så nu har hon det stora sovrummet, och hon trivs! På morgonen kommer hon tassande till vår säng nångång efter 6 och sover nån timme där. Sen stiger hon upp och far till sitt rum och leka tills vi vaknar.
Mat är ytterst ointressant, men hon är jätteviktig med sina vitamintabletter, xylitoltabletter och relatabs. Och glass försöker vi hålla till en i veckan, och slickepinne får hon endast på super-special-tillfällen. I övrigt gillar hon ärtsoppa, pripelsås, köttbullar, korv och frukter. Hon har börjat bygga meningar på finska och har självmant börjat lära sig några fraser engelska (mother goose club är nr 1 på vår youtube söklista). Fast alla ord med bokstäverna "gl" blir istället ord med "d". Hon sjunger mycket och gillar skarpt musik i alla former. Hon fixar nästan alla kläder själv och är ganska noga med hurdana hon vill ha. Åsikterna baserar sig inte på utseende, utan på bekvämlighet. Helst skulle hon ju vara näck dygnet runt.
Just nu är hon väldigt "mammig", hon vill leka bebis och vara i famnen och tigger efter tuttun såfort hon stöter på en motgång. Har på känn att det hänger ihop med trotset och att hon lämnat bort dagsvilan.
Tutt och blöja används ännu nattetid, orkar inte ta itu med någondera just nu. Båda har en DL i mitt huvud, så jag tar ingen stress.
Hon kläcker ur sig väldigt roliga juttun och har jäkla bra humor.
Men hon tycker fortfarande inte om att ens hälsa på främmande män.
Hon har alltid en favoritbok åt gången, och den är favorit i ungefär en vecka. Varje kväll.
Just nu är Ingrid nr 1, men jag tror vi håller på att övergå till toystory.
Hon känner igen M (sin egen bokstav), ritar gubbar (ibland ser man att det är en gubbe, ibland ser det ut som ett enda sudd med 17 ögonprickar), räknar till 15 på svenska och 10 på finska, har just lärt sig hela konceptet med kurragömma och avgudar alla former av trampoliner.
Älskar ungen så det värker i kroppen, finaste lilla korven!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisa - 9 september 2015 11:26

På något vis tycker jag att det är litet hysteriskt detta ramaskri över den senaste nedskärningen (det här med söndagstillägg, semestrar etc).  Jo, nu är ju jag en sån där rik företagare med massa pengar, stora hus och dyra bilar, men det känns nog...

Av Elisa - 1 juni 2015 20:13

Jah, här har det ju varit minst sagt lugnt. Räknar med att alla gett upp och slutat följa den här (totalt döda) bloggen, så nu passar jag på att vara litet politiskt okorrekt och allt möjligt annat hemskt som detta följande kan uppfattas som.  Men ...

Av Elisa - 19 juli 2014 00:16

Jahapp, det var en tid sen igen! Allt knallar på antar jag, inga stora förändringar här på berget. Jag har funnit (och hittills lyckats hålla fast vid) någon form av inre zen vad gäller firman. Har helt enkelt bestämt mig för att inte ta stress över...

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari. Så jag ska ta en blick bakåt: I januari ...

Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar): 1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod. 2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden. 3. Få ut ansiktskräm från en burk....

Ovido - Quiz & Flashcards