Alla inlägg under mars 2014

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari.

Så jag ska ta en blick bakåt:

I januari försökte vi alla vänja oss med det nya livet; M med sitt dagis och jag och D med firman. Pojkarna med att vara ensamma hemma igen. Så vi hann inte med så mycket annat än vardagen.

I februari var det lite samma linje, vardagen tog upp all vår tid. Jag var så inne i alltihopa så jag sov uselt och åt lika uselt. Typiskt mig, att bli så inne i nåt att jag glömmer bort/struntar i mig själv.

I mars började vi komma i mål med M:s "pott-träning" (v använde ju aldrig potta) och så renoverade vi vessan nere. Vi var en hel del sjuka, jag flunssa och M hade välikorvantulehdus.Därtill var jag jätteförvirrad (för hård takt på) och glömde typ ALLT!

I april fortsatte jag vara sjuk för det mesta, flunssa på flunssa på flunssa. Var ganska sur på det, faktiskt.

Maj kom med mycket kunder och sommarfeelis! M o S hyrde stuga vilket gjorde hela familjen euforisk. M fyllde två år och hennes musiktycke började träda fram allt tydligare. Hon pratade en hel del finska redan och trivdes fortsättningsvis jättebra på dagis. Pojkarna plockade punkkin i skogen och jag och D jobbade.

I juni var det sommar för hela slanten, med grillfester varvat med helger på stugan. Mycket fiske, mycket jobb och mycket sol. Midsommaren firades på stugan i lugn och ro.

I juli hade vi några dagar ledigt med D, och spenderade dem i mumindalen med M och S. Det var väldigt roligt, och skönt att komma bort från rumban för någon dag. Jag hade et rejält nackspärr som Lönnberg knaxade upp, och jag fortsatte stressa. Terassen tog form och bunkan kom på plats.

Augusti var fortfarande en full rulle/semestermånad på jobbet så vi jobbade en hel del och M for tillbaka till dagis.

I september åkte vi iväg till sverige (jag, D och M) och besökte kolmården och faster. Jättekiva trip, som vanligt. Jag älskar att resa med min familj, dom är så jäkla huippu!!! M älskade kryssningsbåten, D inte så mycket.

I oktober böt vi sovrum så M fick det stora rummet, och det var nog en bra ide tror jag.

November var en ganska lugn och skön månad, och december handlade om att förbereda julen och sköta massor tråkiga personalproblem.

Överlag var året ganska tråkigt vad gäller vardagslivet och familjen var inte särskillt mycket tillsammans känns det som. Sommaren spenderade M till stordel med M och S (helt som planerat) så det känns litet som att jag missade sommaren med henne. Resorna var nog dom som var roligast och bäst för den lilla familjen tror jag. Och jättekul var att få terassen klar.

2014 hoppas jag dock blir mera strukturerat och bättre planerat. Och jag önskar VERKLIGEN att jag lyckas ta det litet lugnare i år. Åtminstone hittills tror jag att jag varit en lugnare kvinna och det ska jag försöka fortsätta med. Jag hoppas vi ska göra av med mindre energi och mindre pengar och istället satsa på tid tillsammans, för då mår vi alla som bäst. Förhoppningsvis hinner vi ge garaget litet tlc, och D arbetar på ved till vintern. Gården bör få sig ett spadtag eller fem och så har vi tänkt åka iväg till södern en vecka igen i höst. Men i övrigt tänkte jag försöka satsa på vardagslyx med familjen. Få se hur vi lyckas!


Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar):
1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod.
2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden.
3. Få ut ansiktskräm från en burk. Man får helt enkelt torka bort helt och hållet eller dra frukostsmörgåsen ett varv över plytet. Om man använder äkta smör.
4. Gå med jeans. Åtminstone inte om man tycker om att ha sina byxor knäppta.
5. Använda tejp, klistermärken eller tarrafrimärken. Man kan liksom ge upp redan utan att försöka.
6. Öppna en ny ask tobak. Jo, klöser man riktigt hårt kommer asken kanske upp, men den där första cigaretten kommer inte ut från asken, ei sitten millään!
7. Använda en kosketusnäyttö. Man får köra med nästippen.
8. Röra sitt barn. Typ alls. "Aj mamma dina naglar klöser!".
9. Tappa mynt på annat än mjuka underlag. Man får använda sedlar, för plastkort får man inte heller upp ur plånboken.
10. Ha spända skor. För dom får man inte på utan att man tror att fingertopp med orginalnagel och allt lossnar.
11. Handarbeta. Sy går, men inget med garn inblandat.
12. Laga mat. Ettdera har du en massa akryl (eller vad det nu var) i salladen eller så har du hela salladen under nageln.
13. Snickra. Skruvar fastnar under naglarna, spikarna får du inte tag på och hammaren får man infet rejält grepp om eftersom näven inte går att knyta ordentligt.
14. Byta kanal på radion i bilen. För platta knappar.
15. Peta ut stickor ur fingertoppar, få bort nåt som fastnat mellan tänderna, peta sig i ögat, massera nån, använda plasthandskar eller vantar, äta med fingren samt öppna spända burklock.
Men ooo så fina mina händer var den där ena veckan!!!
Och vissa saker var klorna faktiskt riktigt jättebra till:
1. Skrapa hundarna.
2. Skrapa sig själv.
3. Skrapa lotter.
4. Måla nagellack på.
5. Köra kassan på jobbet.
6. Ta i saker man egentligen inte vill röra.
Samt pilla på allt. Överlag; som att ha fastsvetsade verktyg på fingertopparna dygnet runt.
Men dom var skitsnygga! Och lyxigt känns det ju!

Av Elisa - 24 mars 2014 20:51

Vår semestervecka, alltså NAM! Vi trodde båda att vi inte skulle lyckas så himla bra med att låta bli att fundera/oroa oss/ tänka på jobbet när vi var där nere, men det kunde vi VISST! Så det blev en vecka med minimum hjärnaktivitet och det var SÅÅÅ skönt!!! Ursäkta versaler och allt det där, men efter 1,3 år utan semester satt den ganska jättebra!
Så vi har redan bestämt att detta bör upprepas i höst. Vi har ju ingen sommarsemester så vi får helt enkelt åka till sommaren sen när vi kan ha litet semester.
M älskade södern, som väntat. Favoriten var nog nästan stranden tror jag, och det fakto att varje servitör hon träffade på delade ut slickepinnar/glass/godis i mängder, helatiden! Så det var sockerfylla i en vecka för henne! Någon ivrig simmare är hon inte, men det har vi ju vetat sen tidigare redan. Men hon var nöjd med det allra mesta och är en toppenkid att ha med på resa!
Vi hann med allt möjligt; vingårdar, vulkaner, galna båtfärder, djurpark, sanddyner, krogarna och alla glada spanjorer.
Verkligen lyckad resa!

Skapa flashcards