Alla inlägg under juni 2013

Av Elisa - 17 juni 2013 20:06

Hur kan man fucka up det enklaste jobbet i hela världen? Hur svårt kan det va? Och hur kan stora företag anställa sådana fuck-ups? Och hur kommer det sig att jag måste ha med det att göra? Kan inte karma ösa problemet på nån pirr**tta som tycker om att klaga på allt och skriva reklamationer och skit? / *vill-sticka-mig-i-ögat-med-knappnålar*
Och gissa vad jag också gjort? Jo hängt på kela med Svampen. Minns ni henne?

Varför, varför, varför? Hur kan det bli fel, om man går in på Kela med en blankett som dom skickat, alla uppgifter som krävs för att fylla i den samt ber om hjälp med att få rätt saker inskrivna i rätt rutor? Jo för att det nu bara kan det. I detta fall var det frågan om en mammaledighet. Kela har 2 månaders behandlingstid på sina ärenden, vilket betyder att blanketten (som handlade om mammapengen) skall vara inlämnad 2 månader före första utbetalningen. Men den går inte att fylla i före efter sista löneutbetalningen. Öööh, finns det nån annan som inte får det att stämma riktigt? Jag frågade Svampen hur man ska göra då, om personen i fråga inte har en fast månalön så att sista månadens lön går att räkna ut på förhand?

-Ja-a, det är ju litet, hmm, jaaa.... Kanske... mmmm.......

Sen läste hon upp texten på papret högt för mig igen (exakta inkomster för de 6 senaste månaderna före anmäld sista arbetsdag bör fyllas i...), blev sen tyst och satt och glodde på mig.

-Ja-a...? Såå, hur skall jag göra?

-Ja, du måste ha exakta inkomster. Dom räknar det på dem sidu.

-Ja men om det är omöjligt att säga före sista arbetsdagen?

- Nå kanske din löneräknare kan räkna ut det?

- Nå men nu vet ju inte min löneräknare när X tänker byta tur med någon, bli sjuk eller jobba övertid?

- Jaaa.....hmmmm, jaaaaa....


Såhär höll vi på en stund, sen rafsa jag ihop mina papper och gick. Alternativen var att jag skulle ha börjat gråta i ren frustration eller mosat Svampen med handväskan.


Jag har tydligen ett himla flyt med idiot-instanser just nu.

Pa-dam-pa-pa-paaa, I´m loving it!

Av Elisa - 7 juni 2013 20:22

Jag har väntat på åska i flera veckor nu, förgäves. Alltså, Raseborg är en så urusel kommun att inte ensåskan vill komma hit! Det kom ett MEGA åskväder rakt söderifrån, och ett lika MEGA åskväder rakt norrifrån idag. Närmade sig Karis väldigt saktamen säkert. Och vad händer? Jo, allt SLUTAR när det når gränsen till Raseborg! Gissa min frustration! GAAAH. Blir snart den första finska stormchasern. Åker till Tammerfors för att se litet spöregn och några blixtar. Suck ändå!

Av Elisa - 2 juni 2013 23:14

Sommaren är häääär! Oj lycka! Det är varmt, ljust, grönt, och alla är pigga och glada! I love it! Absolut bästa tiden att jobba, för man har så mycket energi och det är så enkelt att stiga upp på morgonen.
Imorgon blir det 2-års granskning, på tisdag grillfest och på onsdan kalas. Torsdag jobb och fredag kanske stuga igen. Och dit far en vecka igen! Pang poff. När blev jag så gammal att tiden började gå såhär fort? Och inte undra på att 80-90-åringar är litet sekaisin; dom hinner säkert inte märka att dom stigit upp förrän det är kväll igen? Måtte vara störande.
Annat vi gjort:
Firat 2 år, ätit gott på stugan, visat fula miner, haft krabbis och badat på terassen!

Skapa flashcards